Deti. Deti, ktoré sú prirodzene zvedavé a chcú objavovať svet. Nielen objavovať, ale aj objavovať a zdokonaľovať svoje zručnosti v ňom. Ako ich môžeme zaujať pre permakultúrnu záhradu, keď je v okolí toľko lákadiel konzumného zrýchleného sveta? Môžeme skúsiť zaujať všetky ich zmysly, aj tie, na ktoré sa vo svete tabletov, smartfónov, virtuálnej reality a fastfoodu akosi zabúda, alebo sú naopak prehltené prvoplánovo jasným obsahom. Môžeme skúsiť trénovať ich zručnosti, ktoré dnes tiež nedostávajú veľa podpory a pritom boli pre prežitie ľudstva také dôležité.

Podľa vzoru športového desaťboja sme si vymysleli ovocný či záhradný desaťboj, ktorý robíme s deťmi počas prehliadok Jedlolesa či počas Povrazníckeho plodobrania a ďalších akcií. Možno aj vás inšpiruje k vytvoreniu vášho vlastného desaťboja či päťboja, ovocného, záhradného či záhadného, kde nie je primárnym cieľom bojovať s inými, ale s vlastnou lenivosťou či roztržitosťou detí. A pritom spoznať, aké poklady skrýva vaša záhrada a vytvoriť k nej pozitívny vzťah. Lebo len ten, kto niečo
pozná a má k niečomu pozitívny vzťah, sa môže aj o to starať. Súčasťou toho nášho desaťboja sú aktivity zamerané na spoznávanie plodov či prvkov záhrad pomocou všetkých zmyslov, ale oddelene, aby deti svoje zmysly lepšie zapojili. A aktivity na
rozvíjanie zručností.

Tak napríklad, dokážu deti rozoznať plody ovocia (a zeleniny) ukryté vo vrecúškach so zaviazanými očami len pomocou HMATU? Chlpaté plody broskyne od hladkých jabĺčok, či tiež chlpatých dúl? Pichľavé plody uhoriek od hladkých plodov papriky? Nezvyčajný plod mišpule od bežnej hrušky? Lieskovce od mandlí? Čo im pomáha a čo ich mätie? Vo vrecúšku môžu byť ukryté plody rôzne náročné na určenie podľa veku a skúseností deti a pri niektorých sa môžu zapotiť aj dospelí. A samozrejme miesto plodov môžete ukryť aj iné prírodniny. A čo keby skúsili nájsť v záhrade či inej ploche prírodniny, ktoré sú nejak odlišné pre hmat? Úroveň podrobnosti môžete prispôsobiť veku detí. Prírodniny príjemné a nepríjemné na dotyk? Niečo hladké, niečo drsné či chlpaté, niečo teplé, niečo studené, mäkké a tvrdé?

A podobne so zavretými či zaviazanými očami môžu odskúšať svoj ČUCH. Tu odporúčame menej výrazne voniace plody nakrájať či nastrúhať, aby uvoľnili svoju vôňu a medzičasom ich zakryť, aby vôňa nevyprchala – napr. do nepriehľadných pohárov s viečkom či stohovateľných šálok. A podobne ako pri hmate aj tu môžu dostať úlohu nájsť v záhrade plody či iné prírodniny, ktoré im voňajú či smrdia. Tu sa oplatí stanoviť nejaké pravidlá, napríklad také, že hovienka sa nenosia 😉

Po čuchu sa ponúka na otestovanie CHUŤ. Pri zachovaní hygieny môžeme deťom so zaviazanými očami dať ochutnávať rôzne plody či bylinky – v čerstvej, sušenej či inak spracovanej podobe – napríklad ako výživy či šťavy. Čo im chutilo najviac a najmenej? Čo bolo sladké, kyslé, trpké, štipľavé či dokonca slané? Ako špeciality pri tejto aktivite odporúčame plody schizandry čínskej, prezývanej aj ovocie piatich chutí či napríklad slané listy lobody záhradnej. Úplným šokom na záver aktivity môže byť použitie listov jujuby čínskej, ktoré po rozžuvaní dokážu na chvíľu úplne vyradiť naše vnímanie sladkej chuti. Tak, že biely cukor chutí ako piesok a med chutí slano kvôli obsahu ďalších látok, ktoré sladká chuť normálne prebije. Najmä staršie deti a dospelí
majú z tohto zážitku veľké potešenie.

Keďže na ZRAK sa v súčasnosti spoliehame silno, môžeme v tejto oblasti vymyslieť niečo ťažšie. Vedia deti nájsť v čarbaniciach ukryté plody či rozoznať aj menej známe plody z omaľovánky so sto ovocnými druhmi? Vedia určiť, z akých plodov sú poskladané zvieratká na fotkách? A čo tak nájsť v záhrade prírodniny z (každej) farby farebnej palety? Náročnosť si opäť môžete zvoliť podľa veku a vyspelosti detí či pestrosti záhrady a ročného obdobia. Po získaní takejto farebnej palety môžu deti skúsiť z nej farby dostať na papier – maľovať rozmačkanými lístkami, plodmi, uhlíkmi či zeminou.

Pri SLUCHU je škála aktivít tiež široká. Ak sa budeme držať plodov ovocia a zeleniny, môžeme skúsiť deťom zadať na tieto plody hádanky. Tých sa v ľudovej slovesnosti nazbieralo dosť, ale môžeme si vymyslieť vlastné prispôsobené veku detí. Hádanky môžu byť aj hudobné, opäť prispôsobené poslucháčom. Ideálne je nájsť či zahrať pieseň len v inštrumentálnej verzii a deti môžu hádať, o akých plodoch sa v nej spieva. Máme množstvo ľudových piesní, v ktorých sa nejaké ovocie, orechy či napríklad strukoviny spomínajú. Pre staršie deti a dospelých môžu byť väčšou výzvou piesne slovenských či zahraničných umelcov, ako Čerešne od Hany Hegerovej či Strawberry Fields od Beatles a podobne. Náročnejšie môže pre deti byť nájsť v záhrade prírodniny, ktoré vydávajú príjemné či nepríjemné zvuky, či započúvať sa do aktivít vtákov a hmyzu a nájsť si tie, čo ich uchu lahodia a naopak. Ale po predchádzajúcom tréningu pri iných aktivitách to už isto zvládnu.

Počas plodobraní zapájame detí aj do ďalších aktivít ovocného desaťboja, pri ktorých si trénujú svoje zručnosti. Tak napríklad trpezlivosť a precíznosť si trénujú pri snahe ošúpať čo najdlhšiu šupku z jablka.
Silu a výdrž si môžu trénovať pri lisovaní ovocnej šťavy z ovocia či oleja z orechov ručným lisom. Presnosť zas pri strieľaní z luku či kuše do ozajstného jablka umiestneného uprostred terča alebo pri minigolfe s vlašskými orechmi.
Rovnováhu si precvičia pri prejdení určitej trasy s jablkom či iným plodom na hlave.
A všetky zmysly a uvažovanie si môžu deti ponamáhať, keď im úlohy usporiadate do stanovíšť, ktorých polohu či poradie majú odhaliť na základe vylúštenia nejakej hádanky či šifry. Deti aj dospelí často radi hľadajú „poklad“ a lúštia „záhady“ a tých pokladov je vo vašej záh(r)ade isto veľa.

 

 

 

 

Autorka textu: Andrea Miklošová. Andrea pracuje v Lesoochranárskom zoskupení VLK a je aj sprievodkyňou komentovaných prehliadok svojou záhradou - Jedlolesom.

Rozpoznávanie plodov podľa čuchu. Foto: Jožko Kočajda.

Rozpoznávanie druhov detskej výživy chuťou. Foto: Peťo Azor

Zisťovanie, z akých plodov sú stvorené zvieratká na fotke. Foto: Jožko Kočajda

Skúšanie trpezlivosti a precíznosti pri šúpaní čo najdlhšej šupky jablka. Foto: Jožko Kočajda

Skúška sily pri lisovaní jablčného muštu. Foto: Zuzka Ištvánová

Tancovanie detí pri počúvaní pesničkových hádaniek o plodoch. Foto: Zuzka Ištvánová