SEZÓNNE STRAVOVANIE

Krásne dozretá broskyňa. Chrumkavé jesenné jabĺčko. Jemnučký zväzok jarnej špargle. Toto sú príklady potravín a období, počas ktorých dozrievajú v našich záhradách a sú najzrelšie a najchutnejšie. Sezónne stravovanie... Pojem mnohým dospelým, hlavne tým, čo majú doma záhradku a pestujú si nejakú tú zeleninku či ovocie, vcelku známy. Ale čo deti? Rozumejú aj oni sezónam v záhrade a o čom to sezónne stravovanie vlastne je? Žijeme totiž v časoch, kedy si zájdeme do supermarketu a kúpime si, bez ohľadu na aktuálnu sezónu, čo nám hrdlo ráči. A tak som bola zvedavá a vybrala som sa do miestneho detského klubíku zistiť, ako to vnímajú tí najmenší.

SEZÓNNY KALENDÁR

Prišla som zrovna v čase, keď si deti vybaľovali svoje desiaty. A tak sme mali možnosť prakticky si hneď ukázať a vysvetliť, čo to tie sezónne potraviny sú a zároveň sme vyhľadávali v sezónnom kalendári, ktorý som so sebou priniesla, kedy ovocie a iné dobroty, ktoré si práve vychutnávali, dozrievajú v našich záhradách a deťom bolo hneď jasné, ktorá desiata je sezónna a ktorá nie. Deti to na tomto príklade krásne chápali a musím uznať, že sezónny kalendár mal úspech a deti naozaj zaujal.

SEZÓNNA KUCHÁRSKA KNIHA

Potom sme sa spoločne posadili a tvorili sme sezónnu kuchársku „knihu“ na základe ich obľúbených dobrôt. Samozrejme, že ani pri tejto aktivite nechýbal sezónny kalendár (vyhodnocujem, že ten zaujal deti asi zo všetkého najviac 🤗). Skúmali sme v ňom, kedy ktorá plodina dozrieva a deti vymýšľali a kreslili podľa svojho gusta.

SEZÓNNOSŤ a LOKÁLNOSŤ

Jasné, že deti to celé poňali po svojom, čomu zodpovedajú aj ich umelecké výtvory. Ale pointou bolo, aby pochopili, čo to tie sezóny v záhrade sú, čo je to sezónny kalendár a čo sa v ňom dá zistiť a že nie každá zeleninka, či ovocie na ich tanieri je sezónna. Tento posledný bod nás priviedol k téme lokálnosti. Vysvetlili sme si, že veľa čerstvých potravín, ktoré sa dajú kúpiť v supermarketoch aj mimo sezónu, je dovážaných z ďalekých krajín. Deti zaujalo, že tieto potraviny cestujú ku nám tisíce kilometrov a preto sú zberané nezrelé a postrekované konzervačnými chemickými látkami. A tu opäť zaujal sezónny kalendár 🤗, keďže sú v ňom vyznačené plodiny, ktoré sa dajú po zbere skladovať a uchovávať mesiace, počas ktorých už v záhradkách nerastú. Jasné, že sme prebrali aj rôzne varianty skladovania a uchovávania čerstvých potravín. Skladovanie v pivnici, zaváranie, sušenie, či mrazenie nebolo pre deti žiadnou novinkou.

ZÁVER

Bol to príjemný a užitočný čas. Užila som si ho nielen ja, ale aj deti a hrialo ma pri srdci, koľko toho už deti vedeli. Že mnohé z nich majú možnosť sledovať nielen sezóny dozrievania ich obľúbených dobrôt v rodinných záhradkách, ale hlavne že majú prístup ku kvalitným, lokálnym potravinám, ktoré sú pre naše zdravie a vnútornú pohodu TAK dôležité. V neposlednom rade je však dôležité pochopiť, a to nielen pre deti, ale aj pre nás dospelých, že sezónne stravovanie je viac než len o chuti a výžive. Je aj o udržateľnosti a o tom, čo je najlepšie pre zachovanie a ochranu našich prírodných zdrojov. Ale o tom niekedy inokedy... 😉

 

Ako môžeme do tejto tvorivej aktivity zakomponovať naše zmysly:

Oči: Pozorujte ovocie a zeleninu na tanieri. Vnímajte ich farby, povrch, kožu. Z akých častí sa skladá? Má stonku? Jadierka? Aký má povrch? Hladký? Hrboľatý? Ochutnávajte so zaviazanými očami. 

Ruky: Dotýkajte sa povrchu ovocia a zeleniny. Teraz skúmajte povrch a formu dotykom. Je jemný? Drsný? Aká je teplota? Chladnejšia? Teplejšia? Ktoré plodiny sa dajú jesť len tak rukami? A ktoré by ste radšej jedli príborom? Rozdeľte jablko medzi štyroch kamarátov. 

Srdce: Čo vo vás vyvoláva pohľad, či dotyk vašej obľúbenej zeleniny či ovocia? Čo cítite, keď si ku nej privoniate, oblížete ju, keď ju žujete a cítite jej chuť? Poznáte pesničky o ovocí a zelenine? 

Hlava: V ktorom ročnom období dozrieva najviac ovocia? V ktorom ročnom období nedozrieva vôbec nič? Na aké najmenšie rovnaké časti viete rozdeliť jedno jablko. Koľko je to z celku? Ktorému ovociu a zelenine sa najviac darí na juhu Slovenska a ktorému na chladnejšom severe?

 

Autorka aktivity a fotografií: Janka Sládečková. Janka absolvovala náš Úplný kurz permakultúrneho dizajnu a svoje aktivity tvorila s deťmi v detskom klube a domškole Permoník s Waldorfskou pedagogikou v dedinke Hodruša-Hámre.